چند ترفند برای بهبود برند کارفرمایی

مفهوم «برند» ازجمله مفاهیم بسیار پرکاربرد در عالم کسب‌وکار است. در دوره‌های MBA و DBA و به‌ ویژه برای دانشپذیران علاقه‌مند به بازاریابی، برند یکی از مفاهیم مهم و حساس به شمار می‌رود؛ اما این مفهوم بیشتر در مورد کالاها و خدمات مورداستفاده قرار می‌گیرد و در بازاریابی به شیوه‌های مختلف در راستای بهبود برند تلاش می‌شود. اگر به مفهوم برند کمی توجه کنیم، متوجه می‌شویم که به‌طورکلی، در یک مبادله اقتصادی، بهبود برند به معنای افزایش جذابیت محصول ارائه‌شده برای دریافت‌کننده محصول است. با توجه به این معنا، می‌توان در مورد مفهوم برند کارفرمایی نیز صحبت کرد.

 

سازمان‌های پیشرفته همواره به دنبال این هستند که با جذاب کردن محیط کاری خود، بهترین افراد را به همکاری با خود ترغیب کنند. درواقع آن‌ها سعی می‌کنند برند کارفرمایی خود را بهبود ‌دهند. تعدادی از ترفندهای مورداستفاده برای افزایش برند کارفرمایی عبارت‌اند از:

 

ساختن داستان‌های موفقیت

موفقیت‌ها و به‌طورکلی جذابیت‌های سازمان خود را در قالب داستان‌هایی جذاب روایت کنید. این داستان‌ها، درصورتی‌که ریشه در واقعیت داشته باشند و جذاب نیز باشند، دیر یا زود به گوش افراد مستعد جویای کار می‌رسد و تصویری جذاب از سازمان در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

پرداخت مبتنی بر عملکرد

وقتی حقوق و دستمزد و مزایای ارائه‌شده به کارکنان، متناسب با عملکرد آنان پرداخت می‌شود، افرادی که عملکرد بالا دارند راضی و افرادی که عملکرد ضعیفی دارند ناراضی می‌گردد. یکی از موضوعاتی که افراد مستعد و نخبه را جذب سازمان نموده و افراد متوسط به پایین را دفع می‌کند، پرداخت مبتنی بر عملکرد است.

 

ارتباط با بازار کار

برقراری ارتباط مستمر با بازار کار شرط لازم برای بهبود برند کارفرماست. حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، شرکت در نمایشگاه‌های کار، اسپانسرشدن در جشنواره‌های علمی و دانشجویی و پذیرفتن کارآموز ازجمله اقدامات شرکت‌ها در این راستاست.

 

روانشناسی رنگ‌ها و تصاویر

اینکه در وب‌سایت شرکت، نمای ساختمان شرکت، دکور درونی و مواردی از این قبیل از جمله رنگ‌ها، طرح‌ها و تصاویری استفاده‌شده باشد، تأثیر مهمی بر تصور افراد از سازمان دارد. این موارد مثل ویترین شرکت هستند و بی‌نظمی و بدسلیقگی در آن‌ها، منجر فراری شدن افراد مستعد می‌گردد.

 

فرهنگ‌سازمانی متمایز

بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند در مورد خود صحبت کنند، اولین موردی که در معرفی خود بیان می‌کنند، شغلشان و سازمانشان است. از طرفی انسان‌ها، به‌ویژه جوان‌ها، دوست دارند هویتی متفاوت و خاص داشته باشند. ازاین‌رو با ایجاد این تصویر که سازمان شما متفاوت از جاهای دیگر است، جذابیت سازمان شما برای جوان‌های مستعد و جویای کار افزایش می‌یابد.

 

Tehran Business School

فرهیخته گرامی در صورت تمایل به دریافت مقالات در ایمیلتان، از طریق فرم زیر عضو خبرنامه شوید.

 

یک پیام

پیامی بگذارید

*
*
*

‪Google+‬‏