همچون یک روانکاو مصاحبه کنید

مصاحبه کردن یکی از تکنیک‌های محبوب در مدیریت است که در اموری همچون استخدام نیرو، ارزیابی عملکرد و برون‌سپاری پروژه‌ها کاربرد فراوان دارد. مدارس بازرگانی نیز به ‌منظور جذب دانش‌پذیر در دوره‌های MBA و DBA، از مصاحبه به‌ عنوان ابزار سنجش داوطلب استفاده می‌کنند. اما این روش با نقاط ضعف فراوانی نیز روبروست. برای مثال وقتی به‌ عنوان مصاحبه‌گر با فردی کم‌حرف روبرو می‌شویم، به دست آوردن اطلاعات مفید از وی بسیار دشوار می‌شود. وقتی فردی محافظه‌کار روبروی ما نشسته است نیز وضع همین است. افراد محافظه‌کار در پاسخ‌دهی بسیار حساس هستند و سعی می‌کنند تا حد امکان فقط نکاتی را بیان کنند که به نفعشان است.

روانکاوان با چنین وضعیتی به‌ خوبی آشنا هستند. به همین دلیل، از روش‌های خاصی برای پرسیدن سؤالات موردنظر خود و گرفتن جواب مناسب استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید در مصاحبه‌های مختلف، ازجمله مصاحبه‌های استخدامی از این روش‌ها استفاده کنید:

 

روش پیشروی

هدف از به‌کارگیری این تکنیک، دستیابی به اطلاعاتی است که مصاحبه‌شونده ممکن است محرمانه بداند. در این روش نخست از سؤالات مشابه با سؤال موردنظر شروع می‌کنید و به‌تدریج به سؤال موردنظر خود می‌رسید. برای مثال ممکن است بخواهید بدانید که آیا فرد تاکنون از کار خود اخراج شده است یا خیر. بدین منظور می‌توانید نخست از فرد بپرسید که آیا در سازمان‌هایی که کار می‌کرده، با کارفرما دچار اختلاف نیز شده یا خیر… .

 

روش لفافه

در این روش، مصاحبه‌کننده پرسش موردنظر خود را در لابه‌لای چندین پرسش دیگر مطرح می‌کند و مصاحبه‌شونده نمی‌داند سؤال اصلی کدام است. برای مثال اگر مصاحبه‌شونده بخواهد در مورد سوابق عملکردی منفی فرد اطلاعات کسب کند می‌تواند این‌گونه پرسش کند: همکاران شما چه نقاط ضعفی داشتند؟ از کدام قسمت عملکرد شما تعریف می‌کردند؟ چه‌کارهایی را توانستید خوب انجام دهید؟ چه‌کارهایی را بد انجام دادید؟ همکارانتان چه کمکی به شما در عملکردتان داشتند؟

 

 

پرسش‌های غیرمستقیم

در این روش، مصاحبه‌گر پرسش خود را مستقیماً مطرح نمی‌کند. بلکه اطلاعات موردنظر خود را در قالب سؤالی غیرمستقیم و نسبتاً متفاوت از فرد کسب می‌کند. برای مثال برای اینکه مستقیماً از فرد بپرسد نقاط ضعف شما چیست؟ از وی می‌پرسد: دوست دارید چه چیزهایی را در خود تقویت کنید؟

 

 

پرسش‌های برون‌فکنی

در این روش، مصاحبه‌کننده می‌خواهد با طرز فکر و شخصیت مصاحبه‌شونده آشنا شود ولی از وی می‌خواهد نظر خود را در مورد افراد یا چیزهای دیگر مطرح کند. برای مثال از وی می‌پرسد: بهترین و بدترین مدیری که تاکنون داشته‌اید چه کسی بوده است؟ هدف مصاحبه‌کننده از این سؤال، کشف کردن معیارهای قضاوت مصاحبه‌شونده در مورد مدیران و شناسایی ترجیحات و علائق مصاحبه‌شونده است.

 
 

Tehran Business School

فرهیخته گرامی در صورت تمایل به دریافت مقالات در ایمیلتان، از طریق فرم زیر عضو خبرنامه شوید.

پیامی بگذارید

*
*
*

‪Google+‬‏