استراتژیهای ترند دیجیتال مارکتینگ در سال 2020
امروزه، استراتژی دیجیتال مارکتینگ به یک اصطلاح گسترده تبدیل شده است و هر روز بیشتر مورد توجه مدیران قرار میگیرد. همچنین به موضوعی محبوب در میان پژوهشگران تبدیل شده است. باید توجه داشت که فناوری تغییر نموده است، اما ماهیت تجارت تقریبا مانند گذشته است.
به طور کلی، این استراتژی، یک برنامه عملیاتی برای دستیابی به اهداف تجاری است. دیجیتال کاربردیترین ابزار کسب و کارهاست.
بعضی مدیران به اشتباه غرق در فناوری و دیجیتال میشوند و ماهیت آنها را فراموش مینمایند. درصورتی که آنها هدف نیستند بلکه ابزاری جهت رسیدن به اهداف کسب و کار میباشند.
موفقیت در کسب و کار به عملکرد افراد بستگی دارد و فناوری دیجیتال فقط در حدی مفید است که مسیر رسیدن هدف را تسهیل بخشد.
اولین گام استراتژی بازاریابی دیجیتال، پرسش است.
یک استراتژی خوب، با طرح سوالات صحیح آغاز میشود. اکنون وضعیت صنعت چگونه است؟ شرکت شما میخواهد به کجا برود؟ برای برنده شدن به چه چیزی نیاز دارید؟ خلا شرکت شما در مسیر موفقیت چیست؟
با مشتریان خود در هرجایی که هستند، ملاقات کنید
در حالی که اکوسیستم دیجیتال به سرعت در حال تغییر است ممکن است بر شکل محصولات فعلی شما تاثیر بگذارد، با هر گام تکنولوژیکی به جلو، مشتریان پاسخ میدهند. هویت برند شما ممکن است تغییر نکند، اما جهانی که در آن تعبیه شده است دائما در حال بهروز رسانی خود است.
اینترنت اشیا و گسترش محصولات هوشمند به این معنی است که مشتریان انتظار دارند که توسط شبکهای از درگاهها و دستگاههای پاسخگو محاصره شوند. درگاههای پرداخت حتی برای خریدهای حضوری به صندوقهای نقدی فیزیکی متصل نیستند.
استراتژی دیجیتالی شامل چه چیزهایی میباشد؟
استراتژی دیجیتال برمبنای مدل اصلی کسب و کار است و نشاندهنده نحوه کار شرکت و اهداف آن یکپارچه شده است. با ایجاد یک مدل کسب و کار، ما به موارد زیر نگاه میکنیم:
افراد: یک استراتژی دیجیتال به مهارتهای کل تیم بستگی دارد. به بیان دیگر این استراتژی از میزان دانش و مهارت توسعهدهندگان، طراحان، بازاریابان، استراتژیستها، تولیدکنندگان محتوا جدا نیست.
روند کار: سرمایه انسانی چه کاری انجام میدهند و اینکه چگونه آنها کار خود را با یکدیگر ادغام مینمایند تا یک استراتژی کاملا یکپارچه ایجاد کنند.
بسترهای نرمافزاری: آنها به اهداف شرکت بستگی دارن؛ می توانند شامل سرورهای ابری، سیستمهای مدیریت محتوا، سیستمهای تجزیه و تحلیل دادهها، هوش مصنوعی و موارد دیگر باشند.
محصولات: پس از شناسایی سیستم عاملها، محصولات جداگانهای که استراتژی دیجیتال شما را تشکیل میده شناسایی میشوند. ممکن است شامل برنامهها، وب سایتها، محصولات هوشمند اینترنت اشیا، تجربیات و موارد دیگر باشد.
کانالها: هنگامی که محصولات دیجیتالی خود را داشتید، سوالی مطرح میشود که چگونه این محصولات را به مردم معرفی نماییم؟ کدامیک از کانالها در استراتژی شما بهترین عملکرد را دارند؟ این موارد میتوانند شامل تجارب خرید حضوری، ایمیل، رسانههای اجتماعی، اینترانت، وب سایتها، اتصالات از راه دور اینترنت اشیا و غیره باشند.
تجربه: پیگیری و حفظ حس واضح تجربه کاربری خود مهم است. آیا نشانههای بصری برند شما سازگار و جذاب هستن آیا صدای شرکت شما معتبر است؟ آیا در هنگام تعامل مردم با شرکت شما احساس راحتی و لذت را القا میکنید؟
مشتریان: در چارچوب این استراتژی ، همه چیز در مورد مردم است، نه فقط کسانی که محصولات یا خدمات شما را خریداری میکنند. البته که تجربه کارمندان، فروشندگان و تامینکنندگان، شرکا و سهامداران بسیار موثر و مهم هستند.
مهم نیست صنعت شما چیست یا چه محصولات و خدماتی را ارائه میدهید! نمی توان روندهای بازاریابی دیجیتال را نادیده گرفت. سالهای پیش، شرکتها به چیزی شبیه صفحه فیس بوک نیاز داشتند؛ اما اکنون، فضای دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است.
در حال حاضر، مشاغل موفق زیادی وجود ندارند که حضور آنلاین نداشته باشند. در سال 2020، فناوریها و ابزارهای جدید مورد توجه قرار گرفت و بازاریابان را وادار به سازگاری با شرایط جدید نمود تا سازمانهای خود را در بالاترین سطح نگه دارند.
برای آشنایی با ترندهای بازاریابی دیجیتال سال 2020 موارد زیر را به خوبی مطالعه نمایید:
1-فیس بوک ممکن است به اوج خود برسد، مانند گذشته!
فیس بوک دیگر سلطان دنیای رسانههای اجتماعی نیست. پس از رسوایی انتشار داده ها در سال 2018 ، فیس بوک اعتبار قابل توجهی را از دست داده است و بیشتر کاربران جوان خود را از دست داده است.
برای بازاریابان دیجیتال آینده بسیار ضروری است که واقعا ببینند که بازار هدف آنها چه کسانی هستند زیرا ممکن است فیس بوک برای برخی از کارها بسیار نامناسب میباشد، به خصوص که در بین جوانان نیز روند نزولی دارد. این بازاریابی دیجیتال در سایر کشورها مخاطب خود را دارد ولی در ایران، شرکتهای کمی از این پلتفرم استفاده مینمایند.
2- اینستاگرام یک موفقیت است!
کاربران این نرمافزار از مرز یک میلیارد عبور کرده است. این بدان معناست که یکی از سریعترین و محبوبترین رسانههای اجتماعی است و شاید مهمتر از همه، بسیاری از کاربران آن جوانان هستند (برعکس فیسبوک). ترندترین ابزار digital marketing در سال 2020 نام گرفت و به شدت به کسب و کارها در حال و هوای کرونایی کمک کرد.
3- Chatbots بر خدمات مشتری غالب خواهند شد
Chatbots یک نرمافزار مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) است که به عنوان یک “دربان” مجازی عمل میکند، با کاربران ارتباط برقرار مینماید و آنها را راهنمایی میکند. تعامل چت با انسانها در درجه اول با استفاده از پنجرههای گفتگوی متنی انجام میپذیرد، اما تعاملات کلامی نیز امکانپذیر است. با گذشت زمان، هوش مصنوعی در مورد مشتریان اطلاعات بیشتری کسب میکند ، و این امکان را میدهد که خدمات بهتری ارائه دهیم.
80 درصد صاحبان مشاغل مدعی هستند که قصد دارند که امسال از چت باتها استفاده کنند. از مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- خدمات 24 ساعته
- پاسخ فوری به سوالات مشتری
- بدون نیاز به تعطیلی، مرخصی یا اضافه کار
تحقیقات Tidio از ژانویه 2020 نشان داد که 43٪ از مصرف کنندگان ترجیح میدهند هنگام برقراری ارتباط با یک کمپانی، به چت آنلاین رجوع کنند تا اینکه با مراکز خدمات مشتری تماس بگیرند. بنابراین، با توجه به مشاغل و مشتریانی که علاقهمند به ارتباط با رباتهای چت هستند، مطمئنا این یکی از سریعترین روندهای بازاریابی دیجیتال سال 2020 بوده است.
4- ویدئو را دریابید!
اگر در کسب و کار خود از بازاریابی ویدئویی استفاده نمیکردید، باید امسال شروع کنید. محتوای متنی قابل رقابت با قدرت ویدئو نیست (به ویژه برای فروش آنلاین محصولات و خدمات).
در دنیای موبایلی امروز، افراد بیشتر از هر زمان دیگری ویدئو تماشا میکنند، از موبایل برای تماشا و به اشتراکگذاری ویدئوهای مختلف استفاده میکنند و همچنین درمورد برند و محصولات به راحتی اطلاعات کسب مینمایند. درباره آمار زیر از ImpactBND فکر کنید:
- 70% از مصرف کنندگان ویدئو یک برند را به اشتراک گذاشتند.
- 52٪ از مصرف کنندگان ادعا میکنند که تماشای ویدئوهای محصول باعث اعتماد بیشتر آنها میشود و در تصمیمگیری برای خرید آنلاین، آنها را راهنمایی میکند.
- 72٪ از مشاغل معتقدند محتوای ویدئویی موجب رونق کسب و کار و فروش آنها شده است.
بازاریابی ویدئویی بسیار جذاب است، به ویژه اگر لایو (پخش زنده) باشد. پخش مستقیم وقتی با بازاریابی تاثیرگذار ترکیب میشود روشی قدرتمند در بازاریابی دیجیتال است.
5 – محتوای خوب هنوز مهم است
بازاریابی محتوا همچنان یکی از مولفههای اساسی بازاریابی دیجیتال است، نباید فراموش کنیم که کیفیت همیشه مهم است، اما اکنون تاکید بیشتری بر زمینه و هدفگذاری شده است. گوگل در حال درک عمیقتر و پیچیدهتری از محتوا است و بنابراین، بازاریابان باید به دقت در مورد بازار هدف خود و چگونگی تنظیم دقیق محتوای آن در سال جدید فکر کنند.
هیچگاه تصور نکنید که بازاریابی محتوایی راه به جایی نمیبرد، همانطور که گفته شد،Google هوشمندتر میشود. شرکت ها باید در هنگام تولید محتوای جدید در سال جدید این موضوع را در نظر داشته باشند.
6- ایمیل در حال شخصیسازی بیشتر است
ایمیل، کانال ارتباطی بسیار مهمی است و میلیاردها نفر از آن برای اهداف شخصی، تجاری، صنعتی، حقوقی، علمی و دانشگاهی استفاده میکنند.
بازاریابی از طریق ایمیل در حال تکامل است و ایمیلهای بازاریابی عمومی مانند گذشته موثر نیستند. اکنون ترکیبی از اتوماسیون و از همه مهمتر شخصیسازی است که بازاریابی ایمیل را برای سال 2020 مهم نموده است. ایمیل اغلب عامل اصلی ایجاد انگیزه در اقدام به خرید است، به ویژه هنگامی که با تکنیکهای بازاریابی شما ترکیب شود.
7- محتوای تعاملی به جریان اصلی تبدیل میشود!
محتوای تعاملی هر چیزی است که افراد میتوانند روی آن کلیک کنند، صفحه را با انگشت بکشند یا با آن ارتباط برقرار نمایند. طبق گفته Outgrow ، 93٪ بازاریابها محتوای تعاملی را در آموزش خریدار بسیار موثر ارزیابی میکنند.
در سال 2020، شرکتهای بیشتری انواع محتوای تعاملی را آزمایش مینمودند، مانند:
- مسابقه و نظرسنجی
- تبلیغات
- ویدئوهای 360 درجه
8- تعامل صوتی (voice) رونق گرفته است!
دستگاههای “هوشمند”، تعامل کلامی را افزودهاند و این واقعیت را برای ما روشن نمودهاند که که مردم دوست دارند صحبت کنند و این یک روش مفید برای تعامل است.
اتخاذ استراتژی جستجوی صوتی منجر به ایجاد تجربه منحصر به فرد مشتری، تقویت روابط و ایجاد وفاداری به برند میشود. زیرا در ذهن مشتری این نوع تعامل، اختصاصی است و کمپانی برای او زمان گذاشته است. یکی از جدیدترین استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ، تعامل صوتی است که علاقمند زیادی نیز دارد.
9- بازاریابی در برنامههای پیامرسان افزایش مییابد
برنامههای پیامرسانی اجتماعی فقط برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده نیستند. در چند وقت اخیر مشاغل موجود در همه صنایع به برنامههایی مانند WhatsApp علاقه زیادی نشان دادهاند و تعجبآور نیست که این فرصتها را در نظر بگیرید:
واتس اپ 1.6 میلیارد کاربر فعال دارد و هر روز بیش از 55 میلیارد پیام ارسال میکنند.
برنامههای پیامرسان به شرکتها این امکان را میدهد تا با متن کوتاه و شخصی شده مخاطبان گستردهای را به خود جذب کنند. اگر در وبسایت خود گزینه چت داشته باشید، 63 درصد از مصرف کنندگان آنلاین به احتمال زیاد به وب سایت شرکتی شما مراجعه خواهند کرد.
در سال2021 ، میتوانید انتظار داشته باشید که بازاریابی بیشتری در برنامههای پیامرسان مشاهده کنید.
10- بازاریابی Omnichannel حیاتی است!
بازاریابی Omnichannel شیوه بازاریابی در چندین پلتفرم، از جمله ایمیل، رسانههای اجتماعی و وبسایت شما است. این روش کسب و کارها را قادر میسازد تا در نقاط تماس دیجیتال با مشتریان ارتباط برقرار کنند و به طور موثر تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند.
بنابراین همانطور که میبینید، در دنیای بازاریابی دیجیتال همه چیز سریع پیش میرود. در سال 2020، هوش مصنوعی، ویدئو ، جستجوی صوتی و محتوای تعاملی از برجستهترین روشها بودند. دیگر فرصتی برای توقف در کسب و کار نیست، زیرا مصرف کنندگان خواهان برقراری ارتباط و خرید از طریق فناوری روز و روشهای جدید و هیجانانگیز هستند تا این فرآیند را برایشان راحت تر و لذت بخشتر نماید.